torsdag 13 september 2007

Hantverkarna röjd loss


Niklas från rörfirman ringde mig på jobbet och bad mig komma ut till huset för lite översyn. I huset fanns idag 2 snickare, 1 elektriker, 2 st rörmokare plus 1 smed. Utöver detta var jag och Rosa där också. Efter genomgången bestämde jag mig för att stanna i huset och riva en betongvägg. Rörfirman skulle sätta fördelaren till golvvärmen under trappan och den konstigt placerade betongväggen stod i vägen. Rörkillarna drog rör för vatten och avlopp. Niklas demonstrerade även kickspacen som ska förse köket med värme.

Efter allt rörarbete var diskuterat var det dags att gå igenom källaren med elektrikern. Eftersom vi bara kommer arr ha förråd där nere blir det ingen avancerad eldragning. Lite belysning och några uttag. Utan att på något sätt svartmåla någon så konstaterade jag det Rosa redan hade upptäckt dagen innan. Elektrikern var allt annat än smidig. Det kan bara bli bättre . . .
Under dagen knackade jag ner betongväggen. Det gick lättare än planerat. Ingen av oss kunde begripa vad den hade för funktion.
Jag hjälpte även Mattias att montera in fönster i köket. Efter provmonteringen av det första fönstret gick nu arbetet smidigt och snabbt.
Vi kapade även till några järnbeslag som ska monteras i garderoben uppe för att på så sätt hålla takbjälkarna uppe när vi river den sista väggen på plan ett (nergång till källaren). Mattias och jag räknade ut hur mycket material vi skulle beställa till morgondagen (Beijer-bil). Det blev en hel del plattor bla 170 m2 gipsskivor.
Eftersom jag jobbat på huset hela dagen blev det lite ledighet på kvällen.

Inga kommentarer: